S rancem po vesnicích
Podomní prodej byl vždy synonymem něčeho nekalého. Jakmile někdo zaklepal na dveře s tím, že je prodejcem vysavače, většinou každý zpozorněl a někdo se nerozpakoval osobu, vláčející vysavač od domu k domu, prostě vyhnat.
Neměli to prodejci v minulosti jednoduché.
– V době krize, před druhou světovou válkou, to bylo pro mnohé jediné možné zaměstnání.
Historie podomních obchodníků sahá mnohem dál.
· Začíná u takzvaných hauzírníků.
· To byli většinou Židé, kteří měli přesně určené trasy a oblasti, ve kterých obchodovali.
Čas od času zavítal do vesnice člověk, který byl už z dálky snadno identifikovatelný.
Podle toho, kde měl svůj náklad uložený, dalo se poznat, jak se mu v jeho obchodech daří.
· Nesl ranec na zádech?
Buď teprve začínal, nebo neměl tu správnou trasu.
· Vezl si zboží na káře?
Ten by se dal zařadit mezi střední třídu.
· Spokojeně si kráčel vedle vozíku, taženého koníkem?
Hauzírnická elita.
Od rance, ke kravatě
Podomní obchodník, devatenáctého století, prodával většinou
– sponky
– mašle
– špendlíky
– šátky
– látky
– koření.
Naopak vykupoval
– peří
– vlnu
– hadry
– kůže
– zemědělské produkty.
Často se stávala situace, že do vesnice šel prodejce pomalým krokem a z vesnice mu nohy nestačily.To, když narazil na nechápající a obchodu nerozumějící obyvatelstvo. Někteří mládežníci neváhali popohnat prchajícího obchodníka kameny a nadávkami.
I dnes je podomní obchodník snadno rozpoznatelný.
· uhlazené chování
· pečlivě uvázaná kravata
· úsměv číslo sedm.
Už se nevláčejí se šátky a sponkami. A vysavače u nich také nehledejte. Chodí po domech, s úžasnými nabídkami levnějšího plynu nebo elektrické energie.
Některé obce podomní prodej zakázali.
– Mohou za to takzvaní Šmejdi, kteří stále ještě vysávají důvěřivé starší lidi.
– Určitě na to doplatili i ti poctiví, ale co naplat.
– Ústavnost zákazu potvrdil i Ústavní soud.
Kategorie: Zboží